Det finnes mange alternativer for å benytte hvit i akvarell, om det er tradisjonelle teknikker hvor hvitfargen er avgjort av papiret, eller om det er mer «moderne» bruk hvor hvit tilsettes i etterkant, eller sammen med malingen. 

Jeg tar for meg noen forskjellige hvitfarger som kan brukes, med kriterier om at det skal være mulig å gjøre en forandring med vann eller akvarellfarger siden (Jeg tester derfor ikke akryl, akryl – tusjer eller permanente tusjer/ penner med hvitt). 

Her er 3 forskjellige måter å oppnå hvit farge i en akvarell:

1. Masking fluid: Her maskeres området av papiret som vi ikke ønsker farge på med en masking fluid, som siden kan dras av. Dette gir den hardeste kontrasten mellom farge og hvitt. Jeg kan ikke si det nok ganger: Husk på at papiret må være HELT TØRT før man fjerner masking fluid. Hvis du river det av imens papiret enda er fuktig, så river du med papir.

2. Gouache: Hvit gouache -og da snakker vi om titandioksid – hvit (ikke zink)- er en heldekkende vannfarge som fint kan benyttes sammen med akvarell. Dette er ofte en av mine foretrukne hvitfarger å bruke sammen med akvarell. Det skal nevnes at hvitfarge av pigmentet titandioksid er veldig hvitt, og derfor kan det ofte fremstå som en litt glorete hvitfarge i forhold til papiret, hvis papiret ikke er helt hvitt. Det kan derfor være en idé å tone hvitfargen ned med en annen farge. 

3. Akvarellblyant: Hvit akvarellblyant er undervurdert. Dette er en type blyant som inneholder pigmenter på lik linje med akvarellfarger, og dekker greit i tørr tilstand Jeg benytter Derwent Watercolour blyanter. Denne hvitfargen er mer subtil, men vises likevel godt. Blyantene kan også brukes på mørkt papir, og jo mer «tenner» papiret har, jo mer av hvitfargen fanges opp.

 

 

Bilde med gouache, masking fluid og akvarellblyant

Goucahe fra Winsor & Newton, Goucahe fra Sennelier, Masking fluid og akvarellblyant.

 

Hvordan påfører man maskeringsvæske (masking fluid) ? 

Masking fluid, eller maskeringsvæske, påføres enten ved av et verktøy hvis man ikke har en maskeringsvæske med en slik lang, tynn spiss som jeg bruker her. Noen maskeringsvæsker kommer ferdig i en tusj. 

1. Start ut med å riste beholderen med maskeringsvæsken.

2. Påfør maskeringsvæsken der du ønsker den. 

3. Vent til den er helt tørr (den endrer som oftest farge og blir litt sånn gjennomsiktig gummi-aktig når den er tørr). 

4. Påfør maling (du kan trygt male over maskeringsvæsken når den er tørr). 

5. Dette er det viktigste punktet! VENT til papiret er HELT TØRT før du forsiktig fjerner maskeringsvæsken. Jeg bruker baksiden av en trykkblyant (viskelæret) til å fjerne maskeringsvæske. På den måten skraper jeg ikke opp papiret. 

Det er ikke alle papir som tåler veldig mye væske (dette kan vi ta for oss i et annet blogginnlegg som jeg kan linke til her når det er laget), så mal over i tynnere strøk hvis du er usikker. 

6. Nesten like viktig! IKKE la maskeringsvæske sitte på over flere timer / dager. Det er meningen at du skal kunne male over området der maskeringsvæsken har vært om du skulle ønske det, og det kan du ikke hvis du lar den sitte på så lenge at en del av lateksen er absorbert inn i papiret.

 

En tegning blir maskert ut med masking fluid for å beskytte området mot maling når tegningen skal males over.

Påføring av maskeringsvæske.

 

Bilde av maling som blir påført over maskeringsvæske

Akvarell påføres i tynne strøk over illustrasjonen når maskeringsvæsken er helt tørr.

 

Så hva med akvarellblyant da?

Akvarellblyant er et superkult alternativ å bruke når effekten skal være litt mer subtil, eller man ønsker å få en hvit effekt som fremhever strukturen i papiret. Bare tegn over akvarellen når den er helt tørr!

Den hvite blyanten kan «vaskes bort» ved å løse den opp med vann (da står du igjen med hvit akvarellmaling). 

Derwent Watercolour Blyant blir brukt til å farge opp områder som skal være hvit.

Det er veldig viktig at akvarellen er helt tørr før man begynner å tegne over. 

 

Og til slutt, gouache!

Gouache, og da av typen Designer’s / Artist Gouache (pigmentert maling) er en type vannmaling hvor pigmentene ikke er like finmalt som akvarell. Det resulterer i at pigmentene ligger mer «oppå» papiret enn tradisjonell akvarell. På denne måten oppnår man en mer opak effekt (selv om mange gouacher ikke er helt opake på grunn av selve pigmentet, som for eksempel Zink hvit).

 

Maler på akvarell med gouache

Gouache er et ypperlig tillegg til akvarell.

 

Tilgjengelighet

Under finner du direkte – link til produktene jeg bruker (hos Hobbyhimmelen.no):

Du kan selvsagt få tak i disse produktene andre plasser, men jeg har handlet alle mine produkter hos Hobbyhimmelen, så derfor linker jeg dit.

 

 

Så hva er best?

Ja, det kommer jo først og fremst an på hva man foretrekker. Jeg liker alle tre metodene, og kombinerer de ofte for ulike uttrykk! Jeg starter ofte ut med å maskere områder som skal være helt hvit, eller områder som skal ha en annen farge, eller som bare skal ha et tynt strøk av farge. Gouachen bruker jeg til myke overganger hvis jeg skal bruke gouache, eller ofte der jeg trenger høylys som skal være noe mykere. Akvarellblyanter er ofte noe jeg bruker helt til sist, gjerne for å fremheve områder eller lage litt struktur med farger / hvit. 

 

Illustrasjon av tre fisk hvor det er benyttet forskjellige hvitfarger til høylys.

Fra øverst til nederst: Maskeringsvæske, gouache og akvarellblyant.

 

Og helt til slutt:

Skal du holde deg 100% tradisjonell, så er maskeringsvæske det alternativet du har, i tillegg til tape – maskering, og rett og slett å ikke male på områder du vil beholde hvite. 

Man kan selvsagt bruke produkter som ikke er vannoppløselige, som akryl, akrylpenner (Posca, Montana, Derwent etc.), tusjer med hvitt blekk, penner med hvitt blekk osv, noe vi får ta for oss i en egen blogg om hva som rett og slett dekker best (på fargede papirer, over blyant, over maling osv.). Jeg linker alltid tilbake og oppdaterer innleggene når det kommer nye innlegg som er relatert til temaet.